آنچه بر من گذشت

زندگینامه‌ی من ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

آنچه بر من گذشت

زندگینامه‌ی من ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

آثار علمی، پژوهشی، مقالات و یادداشت های دامنه 2


به قلم دامنه


(آثار دامنه)


به نام خدا. امروز 2 آذر تولد معلم انقلاب دکتر علی شریعتی ست. تئوریسن، مبارز، انقلابی و معلم بزرگی که در 2 آذر 1312 در کویر مزینان زاده شد.


و پس سالها روشنگری و تدریس و مبارزه در 44 سالگی در 29 خرداد 1356 به دلیل فشار بی امان ساواک رژیم دیکتاتوری شاه، پس از مهاجرت به لندن _در حالی که منتظر همسر و فرزندانش برای خروج از ایران بود_ درگذشت.


سال 1385 موفق شدم تمام کتاب «طرحی از یک زندگی» را بخوانم و یاداداشت بردارم. کتابی مهم و خواندنی و شیرین و مستند نوشتۀ پوران شریعت رضوی _همسر مرحوم دکتر علی شریعتی. کتابی در مورد تمام زندگی خصوصی و سیاسی و فکری علی شریعتی. از انتشارات چاپخش، چاپ سوم، 1375.


حال امروز در زادروز میلاد آن معلم بزرگ انقلاب، این چند نقل از کتاب را _که از روی دفتر یادداشت سال 1385 خودم، می نویسم_ در دامنه ارائه می کنم:


عکس کتاب طرحی از یک زندگی نوشته پوران شریعت رضوی


«پس از آزادی، علی [شریعتی] خانه نشین شد و به کارهای فکری می پرداخت. یک ساواکیِ مأمور به نام حسین زاده (عطاپور) مسئول تعقیب و مراقبت دکتر بود... ». ص 195.


«علی اهل رسیدگی به امور منزل نبود.» ص 196.


«در این سالها مرتب علی را به ساواک احضار می کنند... هدف آنها جلب همکاری علی با شیوۀ تهدید و تطمیع بود... که موفق نشدند...». ص 197.


«او در منزل علاوه بر مطالعه و نوشتن مسئول نگه داری بچه ها شده بود!... ». ص 198


علی در قصّه هایی که برای بچه ها تعریف می کرد، آنها را با حوادث و خطر و ... مواجه می کرد... می گفت: قصّه ای که در آن حادثه و خطر نباشد، که قصه نیست، خبر است». ص 201.


روح این معلم انقلابی که از ایران تا الجزایر با استبداد داخلی و استعمار خارجی جنگید، و با نوشتن هزاران ورق و صدها سخنرانی در احیای ارزشهای دینی کوشید، همیشه جاویدان باد.



عکس یادداشت هایم در دفتر یاداشت سال 1385 من، از کتاب «طرحی از یک زندگی»



عکسی که از روی یاداشت هایم از کتاب «طرحی از یک زندگی» انداختم


(دامنه دارابکلا)