آنچه بر من گذشت

زندگینامه‌ی من ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

آنچه بر من گذشت

زندگینامه‌ی من ( توسط: ابراهیم طالبی دارابی دامنه )

آنچه بر من گذشت 8

پست 8 : به نام خدای آفریننده ی آدمی. خاندان طالبی ها در دارابکلا که جمعیت بالایی دارند، از ریشه ی مذهبی و آخوندی نشأت گرفته اند. اِطلاق واژه ی فامیلی طالبی به این خاندان ناشی از همین حکمت است. تبار شناسی این خاندان بزرگ تاریخی و تیره ی وسیع جغرافیایی نشان می دهد که دانش و علم آموزی در آن اهمیت داشت و در تاریخ نیاکان طالبی های دارابکلا چندین آخوند ثبت است.

میان طالبی های دارابکلا رابطه ی محبّت و همخونی و روحیه ی ریشه ی واحد، حاکم است. می توانم بگویم خصلت حسّ عموزادگی میان این طائفه ی پرشمار دارابکلا، بسیار زنده و واقعی ست و حتی بالاتر از محبت و حسّ یگانگی داشتن، نوعی مَودّت و خودی بودن در آن موج می زند. از نگاه من، طالبی ها یعنی یک خانواده ی واحد بزرگ در سه جغرافیای دارابکلا.

طالبی ها در دو محلّه ی دارابکلا ساکن بودند که اندک اندک به سه محلّه تقسیم شدند:یکی محلّه ی اصلی حموم پیش و ببخیل که سکونت در مجاورت هم و درهم تنیدگی خونه های شان هنوز حفظ گردیده است و دوم در محلّه ی پشت مسجد و تکیه ی پایین محلّه از اطراف درمانگاه تا مزار دارابکلا. و سوم در محلّه ی یورمله گه در گذر زمان بر اثر عریض تر شدن رودخانه از محله ی حموم پیش و ببخیل منفک شده اند و اکثر فامیلی های خانوارهای آنجا طالبی ست که همگی ما دز طول تاریخ به همدیگر عمو و عموزاده صدا می کردیم. البته چند خانواده ی طالبی هم به صورت مجزا در بالامحله و آهنگرمحله ی دارابکلا ساکن اند که بخشی به منطقه ی سه راه _مابین سورک دارابکلا_ کوچ کرده اند.

در میان طالبی های دارابکلا پدربزرگم مرحوم کبل آخوند ملّاعلی طالبی ابن ملاحیدر این ملاطالب، از وجاهت و احترام خاصی برخوار بوده و هستند و آن مرحوم را مظهر جدّ طالبی ها می دانند. بازتاب این روحیه حتی در روستای مجاور نیز بخوبی وجود دارد و مُسنّ های اسرم و جامخانه و پیله کوه و ... این را اظهار کرده اند؛ زیرا کبل آخوند علاوه بر دارابکلا، امور شرعی و دینی منطقه را نیز زیر نظر خود داشتند. این بحث را تکمیل خواهم نمود در قسمت های بعدی.


منطقه ی حموم پیش و آن روبرو خونه ی پدری دامنه. عکاس: یک دوست. تیر 1395

این چهار راه چهار شهید است در محله ی حموم پیش دارابکلاست. که پیشنهادم اینه باید اینجا را یادمان تاسیس نمود و پیگری خواهم نمود. سمت راست خیابان شهیدحسن آهنگر دارابی. سمت چپ (به سوی خونه ی پدری ام) خیابان شهید علی اصغر بابویه دارابی. سمت روبرو آن گوشه سمت چپ منزل شهید ابراهیم عباسیان. سمت پشت عکاس خیابان شهید محمد جواد طالبی دارابی. عکاس: یک دوست. تیرماه 1395.


منطقه ی حموم پیش و آن روبرو خونه ی پدری دامنه

پنجره سفید اتاق مجردی دامنه تا سال 1365

سردرگاه خونه ی پدری و ارثی ما در دارابکلا

ممنونم از جناب یک دوست در ثبت این عکس ها که موجب زحمت شان شد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد